måndag, december 22, 2008

Flickan med de röda skorna - Maria Housden

"Maria Housden: "När min dotter Hannah fick diagnosen cancer en månad innan hon skulle fylla tre krackelerade mitt liv. Jag började ifrågasätta allt vad jag tidigare hade trott på. Tidigare hade jag mätt mitt värde i hur uppskattad jag var av andra och sagt 'ja' till saker mest för att bli omtyckt och älskad. Jag hade kämpat för att upprätthålla en illusion av att mitt liv var perfekt och hållit undan det som egentligen var viktigt för mig. Hannahs diagnos fick mig att vakna."

Flickan med de röda skorna är en omtumlande berättelse om ett sorgearbete som utmynnar i en ny tro på livets värden och kärlekens makt. Maria Housden är flitigt anlitad som föreläsare av kyrkliga organisationer, universitet och sjukvårdsinstitutioner. Hon bor i Michigan i USA."

Det här är en bok som jag känner mig oerhört kluven till. Hela historien är såklart otroligt sorglig och visst kommer tårarna när Hannah dör. Ändå får jag en lite bitter smak i munnen när jag läser.
Det första jag reagerar på är att Hannah, 2½ år, pratar som en 10-åring. Jag får lite svårt att tro att Hannah har sagt alla dessa kommentarer på det sätt de står skrivna. Hon har säkert sagt de, med andra ord och Housden har skrivit ner så som hon minns dem och som hon tolkat det.

Det andra är den väldigt religiösa undertonen i boken. Visserligen skriver Housden att hon själv var kritisk till mycket som hennes församling ville göra, men jag känner ändå att det blir lite mycket ibland. Därmed vill jag absolut inte förringa Housdens upplevelser. De är hennes och de är hennes verklighet. Jag blir ändå nyfiken på henne och skulle gärna vilja höra en föreläsning av henne, för att bilda mig en vidare uppfattning.

Betyg:
3
av 5

Bokfakta:
Författare: Maria Housden
Förlag: Bra Böcker
Antal sidor: 220
Utgivningsår: 2004-03
ISBN: 9789170020889

Inga kommentarer: