lördag, december 20, 2008

Lasse-Maja och kameleontens hämnd

"I Kameleontens hämnd blir Lasses och Majas uppdrag både svårare och farligare än tidigare. En mystisk bok om Vallebys grundare, Hertig Valle samt ett tio år gammalt fall gör sig påmint när märkliga ting börjar ske i Valleby kort efter att den beryktade Conny-Kameleont sluppit ut från fängelset.En dödskalle står i centrum när en serie mystiska händelser för Lasse och Maja djupare och djupare in i sitt hittills svåraste fall. Hämndbegär och avancerade förklädnader ställer till det rejält för våra vänner som tvingas till finurligare och modigare aktioner än någonsin tidigare för att återställa ordningen i Valleby."

Den här filmen såg jag ihop med 2 tjejer på 8 år, en tjej på 6½ år och en kille på 4½ år. Den minsta somnade 30 minuter in i filmen och vaknade 10 minuter innan den var slut. 6½-åringen tyckte att det var läskigt både här och där under andra halvan, och 8-åringarna tyckte att det var ett par läskiga sekvenser i slutet. Jag själv gillar Lasse-Maja och tyckte att filmen hade sina poänger. Läskig tyckte jag inte att den var, men jag förstår att barnen tyckte att den var det. Definitivt en film att se för att fira att jullovet har börjat.

Betyg:
4 av 5 (allas sammantagna betyg)

Filmfakta:
Regi:
Henrik Georgsson
Speltid:
1h 37m
Åldersgräns: 7 år
Skådespelare: Teodor Runsiö, Tomas Norström, Mathilda Grahn, m.fl.
Premiärdatum: 2008-12-19

2 kommentarer:

enAnnan sa...

Vi pratade om att se den igår oxå, på premiären. Men nu är jag ju så sjuk än :(
Roligt att ni gav den så pass högt betyg, jag tror att den är bra. Har hört att den ska vara lite råare än julkalendern så därför tror jag att den kan passa mina killar än, som fortfarande läser och gillar böckerna - men nu läser de dem själva. :)

Kram

Ango sa...

enAnnan:
Vad trist att du inte mår bra ännu, hoppas du kryar på dig innan julen!
Julkalendern var mycket mer "barnvänlig" än vad den här är (den här är ju tillåten från 7 år, julkalenderna var ju barntillåten). Den här är rätt spännande på slutet och jag tror att barnen gillar den för det (den är ju inte superläskig, men på en barnvänlig nivå).
Jag tror dina killar gillar filmen, och framför allt humorn i den. Det fanns en del saker som mina ungar var för små för att förstå.
Det satt ett par killar i dina killars ålder bakom oss och de verkade uppskatta filmen en hel del!

Kram
/Ango