lördag, december 20, 2008

Det är insidan som räknas (men vem fan vågar chansa?) - Emma Hamberg

" Vart tog brösten vägen? Var gömmer sig alla de där roliga utekvällarna med tjejerna? Sexet - var är det någonstans? Ibland känns livet lite tomt! Men jag har i alla fall en tvättkorg full med osorterade strumpor! Det gäller att se positivt på livet - tjoho!
Det här är en hejdlöst rolig bok om: Jämlikhet (jag sköter allt, han fixar med bilen), raggning (jag sprider mitt visitkort som löv om hösten), att det är insidan som gäller (shit, då är det verkligen kört), kroppen (jag bleker tänder, färgar ögonbryn och vaxar bikinilinjen - allt för att se naturlig ut!) och riktiga vänner (såna som kan sprida ditt visitkort vidare när du själv gett upp och gått hem)."

Den här boken är väldigt, väldigt rolig, men den är också otroligt tänkvärd. Hamberg pekar på att vi kvinnor faktiskt är ganska dumma både nu och då som suckar och gnäller över männen. Mycket har vi oss själva att skylla och vi måste förändra oss själva.
Det är snabbläst då det är mycket illustrationer och kortare texter.

Betyg:
5
av 5

Bokfakta:
Författare:
Emma Hamberg
Förlag: Semic
Antal sidor: 111
Utgivningsår: 2007-10
ISBN: 9789155235741

8 kommentarer:

enAnnan sa...

Go Emma! Jag gillar verkligen henne.
Bläddrar i och tokgillar nu hennes "Husmorsorna" en ny slags köksalmanack - hur bra som helst. Har ägnat många timmar åt den redan och då är det inte ens 2009 än?
:)

Kramar

Boktokig Eva Boström sa...

Den MÅSTE jag läsa! Tack för tipset!!!

Ango sa...

enAnnan:
Husmorsorna tänkte jag köpa i julklapp åt mig själv, från barnen typ ;). Jag tror den kommer till nytta!

Mammatankar:
Den här är kanonbra! Det är inte bara roligt, det är otroligt tänkvärt, och det är verkligen en tankeställare för oss kvinnor och vårt beteende!

Kram
/Ango

Unknown sa...

Åh, den här måste jag bara läsa! Tack för tipset!

Kram!

Ango sa...

Milla:
Läs den! Den är jätterolig, men samtidigt gravallvarlig. Mycket igenkänning blir det i mycket av det hon skriver och man får sig en tankeställare.

Kram
/Ango

Anonym sa...

Den här verkar både rolig och bra!
Julkramar från Lotta

Ango sa...

Lotta:
Den är verkligen bra. Både rolig och tänkvärd!

Kram
/Ango

Anonym sa...

Åh, feminism. ;) Alltid trevligt.