fredag, oktober 26, 2007

1408





"Mike Enslin bestämmer han sig för att undersöka myten om ett fördömt hotellrum i New York, mot hotellägarens varningar. Det dröjer inte länge förrän Mike börjar plågas av ohyggliga syner. Men är det bara hjärnspöken, eller ska även Mike möta slutet i rum 1408?"

Som psykologistuderande finner jag den här filmen intressant, inte speciellt läskig, bara intressant!
Mike funderar i början på om det är andar/spöken eller bara hjärnspöken, men det visar sig att det faktiskt spökar inne i det ökända rum 1408 på Dolphin hotel i New York.


Filmen bygger på en roman av Stephen King, med samma namn och filmen är svenskregisserad. Det låter väldigt intressant, men det blir faktiskt ganska tråkigt!
Filmen fångar inte mig, inte det minsta. Det blir bara, som jag redan skrivit, intressant för mig som psykologistruderande...
När jag hörde på radion om den här filmen, jämfördes den med Kings klassiker Carrie, men nej, det kan jag verkligen inte hålla med om. Den här har också alla de här snabba "actionklippen" som kom i samband med Mission impossible, och som alla filmer tydligen måste ha idag! Dessa klipp driver mig till vansinne, och jag kan bara inte titta på filmer som har drivvis av såna klipp (såna där som gör att allt går i raketfart).
För att komma upp i klass med Carrie, får herr Håfström ligga i betydligt mer än så här!

Betyg:
2 av 5

Filmfakta:
Regissör: Mikael Håfström
Åldersgräns: 15 år
Speltid: 94 min
Releasedatum (Bio): 2007-10-26

2 kommentarer:

Chart Smart sa...

Nice Blog :)

Anonym sa...

Hej! =) Något jag verkligen tyckte om med den filmen när man satt där på biografen var att allting byggdes upp och man blev alltmer spänd och obehagad över att få veta vad som skulle hända på det där rummet haha. Mja, jag skulle väl inte jämföra den med carrie heller...Men visst var det en skojig rulle det måste jag säga :).

Ha de!