onsdag, oktober 17, 2007

Bokfemman v. 42

Nu är det dags för en ny bokfemma och den här veckan är det:
Nämn fem författare som du tycker ska få Bokfemmepriset 2007 och motivera varför.
Med tanke på Nobelpriset i litteratur så handlar det nu om "Bokfemmepriset 2007".
Jag har gått och funderat ett par dagar nu för att komma på vilka jag vill ge priset till och jag har kommit fram till att de här gäller för min lista:
  • Astrid Lindgren
    Kan hon aldrig få Nobelpriset så kan hon i alla fall få Bokfemmepriset (inte för att hon har nytta av bokpriser nu, men ändå). Fantastiska böcker som många, många barn världen över vuxit upp med.
  • Stephen King
    Fantastisk författare som jag läst det allra mest av. Ett tag var det faktiskt bara King som gällde när det handlade om läsning för mig.
  • Enid Blyton
    Vilka underbara böcker hon har skrivit. Spänning som är lagom för en "nästan-tonåring". Även Blyton är en författare som står sig än idag!
  • Henning Mankell
    Har skrivit många härligt spännande böcker. Extra mycket gillar jag honom nu när han gör något riktigt bra med sina pengar. Tack för det, Mankell!
  • Jonas Gardell
    Priset är inte bara för hans böcker, utan för allt han gör. Det spelar ingen roll om han skriver böcker eller manus, eller sjunger; han är lika underbar för det!

Inga kommentarer: