onsdag, oktober 03, 2007

Taxi - Alexandra Pascalidou


"Idén bakom Alexandra Pascalidious nya bok, Taxi, är lika enkel som genial: taxichaufförer från hela världen berättar sina historier.

Taxichaufförer skär genom samhället i sina bilar. De har blicken i backspegeln och örat mot asfalten. De kör oss till bröllop och begravningar, till akuten eller till älskaren mitt i natten. Detta är deras historier. Följ med in i fängelser och fuktiga källarlokaler, till vackra villakvarter och lyxkrogar - från New York till Nairobi. Taxi är tjugotre resor, tjugotre livsöden från en värld i rörelse."

Pascalidou är en kvinna jag hyser stor respekt för. Hon verkar ha lika stort hjärta som hjärna, och är en, i mina ögon, fantastisk person.
I boken Taxi berättar flera taxichaufförer i olika delar av världen om sitt ursprung, sin familj, sitt liv, sin glädje och sorg. En del berättelser är otroligt sorgliga och smärtsamma, medan andra är riktigt humoristiska, men det alla berättelserna har gemensamt är viljan att öppna sig och berätta för sin passagerare.
Jag, liksom Pascalidou, är nyfiken på mina medmänniskor, men hittills har jag aldrig frågat "Var kommer du ifrån, kompis?", utan bara i mina tankar funderat på vilka levnadsöden människor bär på.
Nästa gång jag åker taxi ska jag ställa samma fråga som Pascalidou ställt till så många chaufförer. Jag ska sitta och lyssna med alla sinnen öppnen, och kanske får jag också häpnas över vilka historier som berättas.
En underbar bok som är en perfekt "pendlingsbok" eftersom det är olika långa berättelser, vilket gör det enkelt att avsluta när det är dags att kliva av t-banan, tåget eller bussen.

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Alexandra Pascalidou
Förlag: Bokförlaget Atlas AB
Antal sidor: 236
Utgivningsår: 2007-09
ISBN: 9789173893152

Inga kommentarer: