söndag, oktober 14, 2007

Saffransköket - Yasmin Crowther


"Det är med spänning jag kastar mig över Yasmin Crowthers debutroman och jag kan lugnt säga att mina förväntningar blir infriade." Helsingborgs Dagblad
Maryam är uppvuxen i de bergiga gränstrakterna mellan Iran och Afghanistan, men har bott i London i många år. Hon är gift med en engelsman och har en dotter, Sara.

En dag händer det Sara något dramatiskt, något som får tragiska konsekvenser och som Maryam delvis är skyldig till. I den pressade situation som uppstår ger Maryam efter för en önskan att fly från alltihop. Hon reser hem. Hem till det land där hon som ung var tvungen att dölja ansiktet bakom en slöja, strida med sin far för att inte bli bortgift mot sin vilja, där hon inte tilläts vara vän med pojken hon älskade, och inte fick studera.

Hemma i England försöker Sara genom foton och fragmentariska stycken av poesi få ihop bitarna av moderns förflutna. Vad är det för hemlighet Maryam bär på? Vad är det som gjort att hon aldrig helt acklimatiserat sig i England, aldrig kommit sin make eller dotter riktigt nära?"

Det här är en fin och välskriven bok, men trots det så tilltalade den inte alls mig.
Den handlar om levnadsöden och skillnader mellan olika kulturer. Person- och miljöbeskrivningarna är fantastiskt beskrivna och författarinnan imponerar med den här debutromanen. Varför tilltalar den då inte mig? Jag vet inte! Jag tycker boken är seg och jobbig att läsa. Jag önskar verkligen att jag visste varför jag känner så, men jag gör inte det. Boken lämnar inga bestående känslor eller tankar hos mig...tyvärr!


Betyg:
3 av 5

Filmfakta:
Författare: Yasmin Crowther
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 227
Utgivningsår: 2007-09
ISBN: 9789170015250

Inga kommentarer: