fredag, oktober 19, 2007

Råttatouille




"Råttan Remy drömmer om att bli en berömd mästerkock. Hans passion för mat gör att hela hans familj av misstag förflyttas från landsbygden till Paris kloaker. Vilket passar Remy, eftersom det ligger precis under den stjärnrestaurang som ägs av Remys hjälte, Auguste Gusteau."

Idag hade då äntligen Råttatouille biopremiär och jag och tjejerna var på premiärvisningen.
Jag hade ganska höga förväntningar på filmen efter att den har blivit väldigt upphaussad i media.
Jag blev, tyvärr, ganska besviken. Filmen var inte alls speciellt bra i mitt tycke. Visst, sevärd, men inte alls så bra som jag hade trott och hoppats.
Filmen bjuder på några småfnissningar och ett par skratt, men det är i stort sett allt.
En annan sak som talar emot filmen är hur otroligt lång den är, 110 minuter, nästan 2 timmar alltså. Det är alldeles för långt för en barnfilm. 5-åringen började fråga redan efter 40 minuter om inte filmen var slut snart. 7-åringen började fråga efter 1,5 timme. Ungefär samtidigt som 7-åringen började fråga när filmen var slut hörde man samma fråga om och om igen från flera ställen i salongen. Alldeles för långt alltså!
Jag tyckte att filmen bara var medelmåttig, medan 7-åringen tyckte filmen var jättebra och 5-åringen tyckte den var ganska bra. Jag gissar att ett betyg, utslaget på oss tre blir nog:
4 av 5

Filmfakta:

Regissör: Brad Bird
Speltid: 112 min
Releasedatum (bio): 2007-10-19

Inga kommentarer: