måndag, oktober 08, 2007

Pappadagar i råttans år - Daniel Möllberg


"Namn: Alexander
Ålder: 33 år
Familj: Varannan vecka Emil, 4 år, och Sebastian, 3 år. Varannan vecka utan barn. Halv. Utan eget liv. I väntan på pappadagarna.
Yrke: Tillfälligt projektanställd
Bor: Hyr en sunkig etta i andra hand av en misstänkt kriminell

Alexander satsade på familjen, tog hand om barnen när tjejen gjorde karriär. Men det sket sig och Alexander hamnar utanför allt - ingen bostad, inget jobb och en värdelös utbildning. Veckorna utan barnen suger och de tafatta försöken till ett nytt sexliv är bara pinsamma.
Desto bättre går det för exet, hon tjänar storkovan och ska snart gifta sig...
Men han har två underbara söner och en övertygelse om att allt ska fixa sig!"


Den här boken är rapp och humoristisk samtidigt som den är insiktsfull, sorglig och varm.
Jag älskade verkligen blandningen av alla elementen som är i den här boken. Det jag tycker mycket mindre om är språket. Det känns lite som "Mitt sommarlov" över det stundtals. Ibland blir tempusen fel och det är ganska mycket stavfel i boken (prao som korrekturläst kanske?). Bortser man från det, så är det en riktigt, riktigt härlig bok. Man sitter och fnissar och charmas totalt av "Alexander" i boken.
Jätteroligt att få höra från en man, hur det är att vara "varannan-vecka-förälder".
Och så måste jag såklart fundera vidare på hur mycket sanning/egen erfarenhet det ligger bakom historien. Är Alexander Daniel själv? Är Sofia Tilde de Paula? Inte vet jag!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Daniel Möllberg
Förlag: Wahström & Widstrand
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789146214762

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du trots språket gillade boken! /Daniel

Ango sa...

Tack Daniel! Är du Daniel som skrivit boken så är jag extra glad för kommentaren ;)!
Jag skulle gärna vilja läsa mer om hur det går för Alexander och hans liv. Så en fortsättning/uppföljare i framtiden skulle jag gärna vilja läsa!

Kram
/Ango