torsdag, oktober 18, 2007

Kärleksbarnet - Hillevi Wahl


"Du var ett kärleksbarn', sa mamma. Men hon hade ett konstigt sätt att visa det på."

Författaren och journalisten Hillevi Wahl växte upp med två missbrukande föräldrar. För att överleva bröt hon kontakten med sin familj, gav sig ut i världen och levde bland samhällets utstötta. Den här är en den sanna berättelsen i romanform om hennes sökande efter svar, om en resa tillbaka i tiden. Rakt in i ett alkoholistbarns inferno. "Jag ville verkligen inte skriva en bok om det. Men jag var tvungen. För min egen skull, för mina barn skull och för alla andra kärleksbarns skull.""

Bokens hela titel är "Kärleksbarnet : en berättelse om alkohol, bingo och brutna löften" och det är precis vad det är.
Boken är full av smärta och lidanden, inte bara Wahls egna, utan även de från hennes familj.

Jag är till viss del ett så kallat "kärleksbarn" jag också, om än i lite annan bemärkelse, och jag kände igen en del av Wahls berättelser och framför allt kände jag igen känslan av att stå ensam mot världen.
Boken beskriver vardagen och uppväxten i en missbrukarfamilj. En familj som inte ses som någon direkt problemfamilj trots att de har många, många problem som lurar under ytan. Det är rakt beskrivet, utan inlindande i bomull. Känslorna levereras som slag i ansiktet och det är helt omöjligt att läsa den här boken utan att bli berörd. Oavsett vilken barndom och uppväxt man har haft så kommer den att beröra. Har man växt upp i en dysfunktionell familj så kommer man definitivt känna igen sig i i alla fall en del av det Wahl skriver!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Hillevi Wahl
Förlag: Norstedts förlag
Antal sidor: 276
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789172638488

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där låter som en jättebra bok...säkert något som kam vara värt att läsa.
....Lena

enAnnan sa...

Den här vill jag läsa!!

Kramar

Ango sa...

enannan:
Den här är faktiskt en av de bästa böckerna jag har läst i år!
Hög igenkänningsfaktor, och många minnen som kom upp igen. En bok som verkligen berör!

Kram
/Ango