torsdag, maj 31, 2012

Mangon som sprängdes - Mohammed Hanif

"Ali Shigri är flygkadett i den pakistanska armén. Hans far, en högt uppsatt militär, har hittats död hängande i en takfläkt och allt pekar på att han tagit sitt liv. Men Ali är övertygad om att fadern blivit mördad och beslutar sig för att ta reda på vad som egentligen hänt.
Händelserna leder fram till den omdiskuterade flygolycka som ägde rum i augusti 1988 i Pakistan där landets president och överbefälhavare general Zia ul-Haq var en av de omkomna. Än idag är orsaken till olyckan inte klarlagd. Berodde kraschen på ett tekniskt fel? På sabotage? Eller kunde den rent av ha med mangosäsongen att göra?

Denna faktiska händelse i Pakistans historia bildar utgångspunkten till en vass och träffsäker satir över män, makt och militär och har av många jämförts med kultromanen Moment 22"

Den här boken låter verkligen som om den skulle vara något som jag skulle gilla, men nej, det gör jag verkligen inte. Det är så segt, så segt att jag ger upp efter en fjärdedel av boken. Jag kan verkligen inte förmå mig att fortsätta läsa. Det finns absolut ingenting som tilltalar mig, och det gör mig väldigt besviken, för när jag läser texten ovan/baksidetexten, känner jag att det här är en riktigt bra bok som kommer att tilltala mig...

Betyg:
1 av 5

Bokfakta:
Författare: Mohammed Hanif
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: 2011-11-23
Antal sidor: 391
ISBN: 9789186675172

Inga kommentarer: