söndag, maj 06, 2012

Pojken i randig pyjamas

"Bruno, en oskuldsfull och naiv 8-åring, tvingas utan förvarning flytta från sitt trygga hem i Berlin till den tyska landsbygden. Uttråkad och rastlös trotsar han sin mammas förbud och beger sig på upptäcksfärd i den närliggande skogen. Där möter han en jämnårig pojke och en oväntad vänskap tar sin början...
Pojken i randig pyjamas utspelar sig under andra världskriget och är baserad på John Boynes prisbelönade roman. Det är en oerhört gripande och tänkvärd film som kommer att dröja sig kvar i ditt medvetande långt efter att eftertexterna slutat rulla."

Den här filmen fick min äldsta dotter se i skolan, men hon kunde inte vara kvar och se slutet, varför vi lånade filmen på biblioteket och såg den tillsammans.
Filmen handlar om Tyskland under andra världskriget, men mer ur ett barnperspektiv än vad vi är vana vid. Vi får se hur barn inte bryr sig om tillhörigheter och annat som vi vuxna hakar upp oss på i tid och otid. Här ser man bara ett barn, som har en "randig pyjamas". Bruno som det handlar om förstår inte vad allt handlar om, trots att hans pappa är en högt uppsatt tysk militär. Han ser en vän, som inte kan komma till andra sidan staketet och leka.
Filmen visar att riktig vänskap inte gör skillnad på personer, och det bidrar till att filmen blir så ohyggligt sorglig! Filmen är ett utmärkt redskap att använda för att prata med barn om andra världskriget och judeförintelsen. Jag önskar att jag inte hade behövt prata med min dotter om detta, att jag hade kunnat skona henne och säga att allt i filmen är påhittat och inte har någon som helst förankring i verkligheten, men tyvärr är det ju inte så. Vi diskuterade och jag försökte svara på frågor, men frågan VARFÖR?, finns alltid och den går inte att besvara tyvärr!

Betyg:
5 av 5

Filmfakta:
Regissör: Mark Herman
Skådespelare: David Thewlis, Vera Farmiga, Rupert Frend
DVD-premiär: 2009-04-22
Speltid: 91 min
Åldersgräns: 15 år

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi fick också se den filmen i skolan, den är väldigt sorglig. Jag har tänkt läsa boken inom en snar framtid det har inte blivit av dock att köpa hem dem, men den boken är ett måste innan året är slut!