måndag, november 10, 2008

Krokodiler talar inte svenska - Unni Lindell

" Av barn och dårar får man höra sanningen brukar det ju heta. Och barn kan också säga mycket roligt på sitt eget underfundiga vis. Ingen vet det bättre än Unni Lindell som med boken Gamla tanter lägger inte ägg fick miljontals läsare i både Sverige och Norge att skratta åt underbara barnsligheter. Gud som haver barnen kär har du någon ull blev fick även den ett fantastiskt mottagande och nu är det dags för den tredje boken i samma anda.
Krokodiler talar inte svenska ger oss nya underbara tankar och finurligheter från en lång rad underbara ungar. Den handlar om smått och stort och allt däremellan. Läs den, låt dig och roas och bli lite klokare på köpet!

Det värsta med brevlådor är egentligen räkningar.
Olav, 7 år

Rymdvarelserna bor alldeles i närheten av Gud. Men jag tror inte att de umgås precis.
Simon, 8 år

Lyckopiller är motsatsen till p-piller. Man tar det för att bli lycklig. P-piller tar man för att inte bli olycklig.
Mathilde, 8 år

Min bror har väldigt ofta skuldkänslor, men det är inte så konstigt, som han håller på.
Anja, 6 år

Inre värden betyder att man bor i ett fult hus och tycker att det är helt okej.
Ragnhild, 9 år

Krokodiler talar inte svenska. Och så föder de levande ägg.
Herman, 7 år"

Barns beskrivningar är alltid otroligt roliga, men ibland blir jag faktiskt lite konfunderad av såna här böcker. Vissa kommentarer känns inte äkta. Orden som används är inga ord som används av barn. Kanske är vissa förkortade och tillrättalagda av vuxna för att vuxna ska tycka att det blir roligt (fast det blir konstigt)? Jag vet inte. De flesta kommentarerna kan jag ändå se framför mig hur en grupp barn suttit och pratat om något och vad någon sagt har lett till e tanke i en helt annan riktning för en annan.
En av mina favoriter i boken är: "Det är musklerna som bestämemr vad man ska göra och inte göra. Därför är det så irriterande när mamma säger att det är mitt fel när jag slår Nora." Underbart!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Unni Lindell
Förlag: Känguru
Antal sidor: 121
Utgivningsår: 2008-03
ISBN: 9185476749

Inga kommentarer: