måndag, november 10, 2008

Älskade krig - Johanne Hildebrandt

"Sara, välkänd programledare på tv, får sparken när hennes skandalösa kärleksaffär med en minister avslöjas. Vännerna och de forna kollegorna vänder henne ryggen och hennes värld rasar samman. Utblottad och hämndlysten tvingas hon resa till Irak för att återupprätta sitt rykte och söka upp en man som hon hatar. Ett uppdrag som visar sig få större konsekvenser än hon någonsin kunnat ana …

Magnus, son till en framgångsrik företagsledare, har brutit kontakten med sin familj och befinner sig i den irakiska öknen som soldat i amerikanska armén. Desillusionerad och utmattad efter månader av strider tvingas han konfrontera det han fruktar mest – sitt förflutna.

Jasmin har tvingats ta ett livsfarligt jobb för att försörja sin familj i Bagdad. När hon avslöjas ställs hon inför ett fruktansvärt val - att rädda sin familj eller förråda sina vänner.

Älskade krig är en andlöst spännande roman om kärlek, överlevnad och försoning i krigets Irak, men också en skildring av vad som utspelar sig bakom de vackra fasaderna i Stockholms kändisvärld. Boken bygger på verkliga händelser."

Det här är min första bok av Johanne Hildebrandt, och jag blev positivt överraskad. Har sneglat på hennes böcker tidigare men inte kommit mig för att läsa dem (varför vet jag egentligen inte).
Jag gillar det här. Det är dramatiskt, romantiskt, sorgligt, glatt...allt i en förpackning. Det märks att Hildebrandt är insatt i ämnet då det är detaljerat (utan att bli för mycket) på ett sätt som bara upplevda händelser kan vara.
Sara Lindh är det som läser talboken, vilken jag lyssnade på, och hennes röst är behaglig. Dessutom känner man igen rösten från flera andra talböcker, vilket ytterligare är positivt.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Johanne Hildebrandt
Uppläsare: Sara Lindh
Förlag: Storyside AB
Antal CD: 8
Speltid: ca 10 h
Utgivningsår: 2008-09
ISBN: 9789170363825

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Bloggosfären är stor och vindlande krokig och jag hittade hit till din blogg idag :)

Jag har Älskade krig lite i bakhuvudet när jag kikar efter böcker. Läsa eller inte läsa? Köpa eller låna? Jag har Hildebrandts serie om Valhalla i bokhyllan, läst och älskad, men Älskade krig är, antar jag, av en helt annan karaktär.