måndag, november 03, 2008

När jag fyller 30 ska jag vara smal - Jenny Dahlberg

"Jenny Dahlberg var tjock, men nu är hon på god väg att bli smal. I När jag fyller 30 ska jag vara smal får vi följa Jennys kaxiga och fokuserade strävan mot ett lättare liv.

Jenny fick stor uppmärksamhet för sin debutbok Tjock! och blev då en sorts ikon för Sveriges alla tjockisar. Men med tiden blev Jenny allt mer tveksam inför den livssyn och självbild hon visat upp.
Var hon verkligen så helnöjd med sig själv och sin kropp? Kändes det rätt att försöka förändra samhällets attityd istället för att förändra sig själv?
Jenny vände ryggen åt sin tidigare övertygelse, köpte ett gymkort och började träna.

I sin uppföljare skildrar Jenny de nya erfarenheter hon får då hon överger "valrossfiguren". Hon berättar om att bli annorlunda bemött, om njutningen i att köpa kläder, om att börja flirta och dejta. Om hur hon längtar efter att finna den stora kärleken och diggar skådespelaren Mikael Persbrandt. Som hon faktiskt har hånglat med en gång?"

Den här boken är ärlig och skriven med glimten i ögat. Jag fylls av beundran över Jenny och hennes kamp mot övervikten. Det väcker också funderingar kring varför jag inte tar tag i min egna övervikt. Jag kanske skulle göra en egen resa; "När jag fyller 40 ska jag vara smal"? Det är ju 3½ år (knappt) kvar dit så det är ju inte omöjligt... Inspirerad blir man i alla fall.
Jag hoppas Jenny skriver en tredje bok, för jag är väldigt nyfiken på hur det har gått sedan. Hur hon har det idag. Har hon nått sitt mål? Har hon förlikat sig med att inte bli "smal"? Eller hon kanske är det?! Nyfiken är jag i alla fall!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Jenny Dahlberg
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 237
Utgivningsår: 2006-11
ISBN: 9789172320543

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag har inte läst någon av hennes böcker men är nu nyfiken!
Jag gör ju min egen resa just nu och kanske kan hennes inspirera mig!