fredag, januari 25, 2013

Rödluvan - Unni Lindell

"»Jag mördade den första mannen då jag var fjorton. Sedan kunde jag inte sluta. Farliga män finns det många i världen. Men det finns också ett fåtal farliga kvinnor. Jag är en av dem!«
Judith, Lisbet och Carol växer upp hos sin mormor eftersom deras mor inte förmår att ta hand om dem. Genom livet bär de ett minne av en trasig barndom och en känsla av utanförskap. Men de små flickorna blir äldre och är snart vuxna kvinnor. Lisbet blir barnmorska och Judith fotograf medan Carol bara är alkoholiserad och misslyckad.
Men vem av dem är kvinnan som mördar män?
Deras vardagsliv ger inga ledtrådar, men genom deras relationer till omvärlden kommer vi närmare och närmare svaret. Så småningom avslöjas vem av systrarna det är, och vi följer henne i varje isande ögonblick när hon undanröjer de obehagliga män som plågar hennes tillvaro.
Till slut kommer så en pensionerad polisman henne på spåren?
Rödluvan är en spännande och suggestiv kriminalthriller som avtecknar sig mot en fond av snö, is och vacker nordnorsk natur. Men handlingen är också stundtals förlagd till såväl Oslo som Island."

Det här låter som en väldigt spännande bok, och eftersom jag blev glatt överraskad av en annan bok jag läste av Lindell tyckte jag att jag skulle läsa den här också. Tyvärr var den här boken mil ifrån den förra jag läste. Skillnaderna ligger i kvaliteten på såväl språk som handling. Jag känner inte att jag lyckas komma in i boken. Jag blandar ihop kvinnorna, och måste ägna en minut åt att fundera på vem som är vem varje gång jag tar upp boken för att börja läsa igen. 
Språket i boken är inte heller bra. Redan tidigt in i boken reagerar jag på meningsbyggnader som mina barn använder när de skriver berättelser (framför allt 10-åringen). Stycken som är i realtid och beskriver vad någon gör, och där dyker det upp meningar som "Nu kastar hon pappret på marken", för att beskriva vad personen gör just nu. Man börjar inte meningar med nu! "Hon kastar pappret på marken" är en bra mening...utan NU! Tyvärr var det inte bara en sån mening, utan flera och det retade jag mig på!
Ja, handlingen får jag heller inget grepp om. Det känns rörigt och oengagerat, tyvärr! Efter 135 sidor gav jag upp boken!

Betyg:
1 av 5

Bokfakta:
Författare: Unni Lindell
Förlag: Piratförlaget
Antal sidor: 365
Utgivningsår: 2005-03-01
ISBN: 9164201562

Inga kommentarer: