söndag, september 07, 2008

Arn - Tempelriddaren

"Historien om Arn och Cecilia utspelar sig i Sverige och Det Heliga Landet med ett rikt galleri av modiga riddare, mäktiga drottningar och svekfulla kungar. Det är en berättelse om krig och intriger, vänskap och svek, men också en berättelse om stor kärlek.

År 1150 föds Arn Magnusson på Arnäs gård i Västra Götaland. Han uppfostras i kloster och blir en bildad ung man och en skicklig krigare. I Cecilia möter han den stora kärleken, en kärlek som gör dem till offer för striden mellan den andliga och världsliga makten. Cecilia spärras in i kloster och Arn skickas som tempelriddare till Det Heliga Landet där kriget rasar mellan kristna och muslimer. När Arn återvänder hem måste han kämpa för sin kärlek och det som har blivit hans livsmål: att ena Sverige till ett enda rike."

Jag har varit lite "anti" mot den här filmen, just för att den har varit så väldigt påpassad och upphaussad. Det brukar sällan vara bra i mitt tycke då.
Nu har jag tagit mig samman och tittat på filmen i alla fall, och Ok, jag erkänner att det var ganska bra. Inte helt min stil, inte alls egentligen, men ganska bra ändå.
Helt ok skådespelare, som gör sitt bästa för att bära stiryn framåt. En story som är klassisk om kung, mark, tjänare, kärlek, rövare och annat. Handlingen är ju inte unik på något sätt. Är uppföljaren i samma klass så kanske jag rent av tittar på den också när den kommer på DVD ;).

Betyg:
3 av 5

Filmfakta:
Regi: Peter Flinth
Skådespelare: Joakim Nätterqvist, Sofia Helin, Stellan Skarsgård m fl.
Åldersgräns: 11 år
Speltid: 113 min
Releasedatum (DVD): 2008-06-17

Inga kommentarer: