söndag, september 07, 2008

Dödens pendel - Jonas Moström

"När Gerd Ekstedt avlider i sömnen av hjärtstillestånd är hennes son den ende som anar oråd. En försvunnen klocka gör honom övertygad om att någon varit inne i hennes sovrum på natten. Kommissarie Johan Axberg, som har fullt upp med semesterplaneringen och en narkotikahärva, avvisar dock misstankarna som ett förvirrat uttryck för sorg.

Samtidigt får Erik Jensen, läkare på Sundsvalls sjukhus, in en ung kvinna med hjärtstillestånd på akutmottagningen. Att en ung frisk människa plötsligt drabbas av hjärtstillestånd verkar märkligt och han får inte händelsen ur tankarna.

När sedan en nittonårig flicka hittas död i sin säng kort därefter, inser även Johan Axberg att något är allvarligt fel. En märklig detalj fångar hans uppmärksamhet: flickans klocka är försvunnen. Går en seriemördare lös i staden?"

Den här boken är lika bra som uppföljaren Svart cirkel (jag vet att jag läst dem i fel ordning), och jag ser fram emot 3:an som nyligen kommit ut i butikerna.
Det är fortfarande Sundsvall som är hemvist för handlingen, och här är det sjukhus och läkare som är inblandade. Det är spännande hela vägen ut, och inte en enda gång innan jag läst 250 sidor började jag känna att jag var på rätt spår när det gäller mördaren, och sånt gillar jag! Moström läggs till favoritförfattarna, och jag hoppas han kommer ge ut flera böcker om samma personer i framtiden.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare:
Jonas Moström
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 331
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789185625611

Inga kommentarer: