torsdag, september 18, 2008

Utan en tanke - Lotta Thell

"Utan en tanke är den första delen av fem i Lotta Thells självbiografiska romansvit om Eva.

Ur Majgull Axelssons förord: Vad behöver en femtonårig heroinist?Naturligtvis behöver hon hjälp att komma bort från knarket. Men därutöver? Behöver hon lära sig att hon är värdelös? Måste hon berövas sin individualitet, omskapas, knådas till att bli en annan? De flesta av oss vet inte mer om Hassela än det vi har sett på TV och läst i tidningarna. Vi har fått veta att Hassela-pedagogiken står för medlevarskap och fostran, att tonen är kärv och verksamheten garanterat befriad från dalt, men att resultaten är utomordentliga. Ut från Hassela-kollektiven, har vi fått veta, kommer återupprättade före detta narkomaner, redo för ett vuxenliv utan kriminalitet och missbruk.Lotta Thell ger en annan bild. Hon berättar om hån och förödmjukelser, om misstänksamhet och angiveri, om att vara rädd och övergiven, ensam och osedd."


Jag har hört talas jättemycket om Lotta Thells böcker, speciellt av kompisar som själva varit missbrukare. Blev såklart nyfiken och hittade (mest av en slump faktiskt) den här boken på bibblan. Insåg att den var utgiven redan 1998, så det förklarade hur det kom sig att det redan fanns 5 böcker i serien.
Boken är inte helt självbiografisk. En del saker är är skarvade (som personer), men i det stora hela ska det här vara Thells egen berättelse om sitt liv.
Det är lättläst, det fångar och det berör. Att ständigt tänka sig att hon var 15 år när det här utspelar sig är svårt. Hon har varit med om så mycket.
Boken är inget mästerverk, men det ska inga såna här böcker vara heller. Det ska ligga på en "vardaglig" nivå, det är då det berör och det gör det här. De resterande fyra delarna är nu beställda!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Lotta Thell
Förlag: Boréa förlag
Utgivningsår: 1998-01
ISBN: 9789189140042

3 kommentarer:

Anonym sa...

De här har jag varit sugen på att läsa länge, men det tar emot samtidigt som det lockar, det är ju så många böcker. Jag har så mycket annat att läsa också.. :) Men kanske jag kan hitta dem på bibblan så slipper jag köpa dom iaf.

Ango sa...

Jag har beställt de 3 efterföljande böckerna i pocket, så nu hoppas jag att de är bra. Den nyaste (och 5:e boken) väntar jag med eftersom den bara finns som inbunden ännu.
Böckerna är lättlästa och det går snabbt att läsa, så jag ser dem som lite variation till allt annat... ;). Men visst finns det alldeles för många böcker som väntar på att bli lästa?!

Kram
/Ango

EQ och sociala medier sa...

Man kan beställa alla fem böckerna direkt från förlaget. Det gjorde jag: http://www.normal.se/200/201.asp?id=2750