lördag, september 13, 2008

Prinsessan av Burundi - Kjell Eriksson


"Det är december 2001 och vintern har slagit till med full kraft. I en snödriva hittar en joggare en man som torterats och mördats. Polisen identifierar honom som John Jonsson, även kallad Lille John, f.d.problembarn och småkriminell, men på senare år en av stans främsta experter på akvariefiskar. Johns storebror Lennart är fast besluten att hämnas sin brors död, med vilka medel som än krävs, och parallellt med polisens utredning startar Lennart en egen jakt på mördaren."

Den här boken köpte jag för att den stod med på litteraturlistan till en kurs jag läste i somras. Nu kom aldrig den här med bland böcker som vi till slut läste så den har blivit liggande.
Jag har aldrig läst något av Eriksson tidigare (men har någon bok till av honom i bokhyllan) så jag var väldigt nyfiken på boken. Tyvärr blev jag inte så jätteimponerad. Boken känns väldigt medelmåttig, lagom i hela framställningen. Visst, handling byggs upp ganska snabbt, men så blir det en lång, lång, transportsträcka genom 150 sidor då det inte händer något alls, innan upplösningen kommer.
En lagom bok för den som har lite svårt för deckare/kriminalromaner pga att de kan vara ganska brutala i sin beskrivning. Den här är snäll, och stannar inte kvar i minnet för länge!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare:
Kjell Eriksson
Förlag: Ordfront Förlag AB
Antal sidor: 332
Utgivningsår: 2003-01
ISBN: 9789173249768

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag har läst några av Kjell Eriksson o tycker att de faktiskt är bra, prova "Nattskärran" el "Nattens grymma stjärnor". Mycket bättre :)

Ango sa...

catarina: Nattens grymma stjärnor står i bokhyllan och väntar på att bli läst. Jag hoppas på att den är bättre än den här då. Gillar jag den ska jag kika efter ditt andra förslag; Nattskärran.

Kram
/Ango