fredag, september 12, 2008

Böcker och bokmärken

Jag brukar alltid säga att jag ska ha köpförbud på böcker, men lyckas ju aldrig hålla det. I början av året satte jag upp att jag bara fick köpa fem böcker per månad så jag kunde få undan lite på alla olästa böcker, men det höll ju inte mer än någon månad (varför finns det så otroligt många intressanta böcker därute?). Jag gav upp, och gav mig hän...och har shoppat böcker varenda månad. Jag tror jag har sponsrat Adlibris med minst 10,000:- hittills i år (men då är det en massa kurslitteratur och presenter också).


Tänkte visa hur det ser ut i bokhyllan där mina böcker som ska läsas står (och även böcker som sparas, då jag normalt sett ger bort alla mina böcker när jag har läst dem). ALLA böcker som ligger ner framför alla andra böcker är OLÄSTA böcker, som alla står i kö för att läsas:



Det här är ju inte hela bokhyllan med mina olästa böcker plus att några av böckerna som står bakom också är olästa.
Det positiva med de här mängderna böcker är ju att det finns så många att välja på när det är dags att välja en ny bok att läsa! Alltid något som passar!


Bokmärken har många bloggare visat upp, och jag är ingen "bokmärkstyp" egentligen. I pocketböcker gör jag alltid hundöron (det SKA vara hundöron i pocketböcker), och i inbundna böcker har jag alltid omslaget som bokmärke. Istället för att vika in det runt pärmen, viker jag in det där jag läser. Perfekt.
Nu har jag visserligen ett par bokmärken som jag använder ibland. Hittar jag inte bokmärkena brukar det bli ett kvitto eller liknande som får agera bokmärke. De bokmärken jag har är de här två:



Bokmärket med mössen i en hjärtballong köpte jag själv för ett par år sedan, bara för att jag tyckte det var sött. Det andra bokmärket är reklam för posten, som jag hittade på lokala tobaksaffären i somras.
Jag hade ett till, som min dotter hade gjort. Ett liknande det med mössen, som hon hade ritat på själv och knutit fast garn i, men det dog drunkningsdöden, tyvärr...

2 kommentarer:

Amoroso sa...

Bokmärken verkar ju oerhört praktiskt och bra men varför lyckas man alltid slarva bort dem????

Ango sa...

amoroso: Ja, varför är det så? Det på bilden som är från Posten är faktiskt praktiskt. Det är som ett pappersgem (i jätteformat) så den kan man sätta fast på ett blad längre bak i boken. På så vis hittar jag det när jag ska lägga ifrån mig boken...men det är det enda bokmärket jag alltid hittar.

Kram
/Ango