torsdag, september 04, 2008

Irene Huss -Den krossade tanghästen


"Den välbärgade Richard von Knecht faller från en balkong och landar på en taxi på gatan. Det enda ögonvittnet är hans egen fru som lamslås av skräck. När kriminalinspektör Irene Huss kommer till platsen visar det sig snart att det som såg ut som ett tragiskt självmord i själva verket är ett brutalt mord på en av Göteborgs rikaste män. Och det följs av fler mord.

Spåren leder Irene Huss in i en farlig värld av kriminella mc-gäng, droghandlare och utpressare. På hemmaplan utkämpar hon en annan fight; hennes upproriska dotter Jenny har en ny pojkvän med starka nazistiska åsikter."

Av någon anledning känns filmerna om Irene Huss som lågbudgetfilmer. Många av skådespelarna känns som riktiga amatörer som läser sina repliker innantill. Det är tråkigt för filmerna skulle kunnat vara riktigt bra och spännande, men nu blir de inte det...
Det bästa med den här filmen är när dottern Jenny blir tillsammans med en kille som är nynazist och själv börjar förändra sitt utseende. Det gav mig ännu ett orosmoln för framtiden...;).
Handlingen är egentligen ok, men tyvärr känns det "billigt" och ogenomtänkt, och jag vet inte riktigt varför egentligen!

Betyg:
2 av 5

Filmfakta:
Regi: Martin Asphaug
Skådespelare: Angela Kovacs, Eric Ericson, Reuben Sallmander, Josephine Bornebusch, Stefan Gödicke, Lars Brandeby, Anki Lidén, Anita Wall, Örjan Landström, Elisabeth Falk, Mikaela Knapp, Robin Stegmar, Hans Josefsson, Peter Eriksson
Speltid: 89 min
Releasedatum (DVD): 2008-03-05

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Jag har läst boken men inte sett filmen - minns boken som riktigt bra och ruskig. Trist filmen känns som den gör... att inte historien tagits bättre tillvara.

Anonym sa...

Jag tror att anledningen till att filmerna om Huss känns som lågbudgetfilmer är precis för att de är det! Största behållningen är Sallmander tycker jag! ;)

Trevlig helg!

Kram! Ingela