tisdag, september 30, 2008

Hjärtat får inga rynkor - Mark Levengood (Mp3)

" I Hjärtat får inga rynkor vecklas Marks universum ut, en värld där kinesiska Elvisimitatörer skimrar i kapp med Danmarks drottning, där Körskoleläraren Som Gud Glömde samsas med Jesus i Orlando (som Gud helst skulle vilja glömma). Här möter vi nya vårar som blommar i krematoriets park och grannens otäta hund som blir misstänkt för att vara en vandrande njure klädd i päls. Hjärtat får inga rynkor lär oss varför det är vådligt att tolka folk i form av blombuketter samt faran av att stå på huvudet om man inte bär trosor.

Det är inte svårt att förstå varför Mark Levengood är så älskad. Denna bok är inte en genväg endast till hans hjärta utan till varje människa som i grund och botten tycker livet är rätt fantastiskt."

Jag har lyssnat på Mark Levengood när jag gått mina morgonpromenader, och jag kan säga att det har gått väldigt lätt att promenera med hans röst i öronen.
Som vanligt är Levengoods texter underfundiga och alldeles underbara. Jag har fnissat och skrattat om vartannat under mina promenader (tur att jag brukar gå på "ödsliga" vägar), samtidigt som jag har förundrats över hur sanna hans funderingar är.
Levengood är en person som jag med glädje skulle vilja ha i min närhet. Han verkar vara en alldeles underbart härlig person, och jag lovar att om jag skulle älska honom även om han bodde på andra våningen, och jag på första.

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare:
Mark Levengood
Uppläsare: Mark Levengood
Förlag: Piratförlaget
Speltid: 2,5 timmar
Utgivningsår: 2008-09
ISBN: 9789164232267

Inga kommentarer: