söndag, januari 25, 2009

Nobelpristagarutmaning

Jag har ju satt mina utmaningar, vad gäller litteraturen, 2009, till att läsa Nobelpristagare (minst 7 st) och minst 100 skönlitterära böcker.
Litteratura har en utmaning med månadens nobelpristagare som startar i februari. Man läser en nobelpristagare varje månad och man startar med nobelpristagaren 2008 och jobbar sig bakåt (2007 i mars, 2006 i april, 2005 i maj osv). Självklart hakar jag på den här utmaningen eftersom den faller utmärkt in i mina egna planer.
I februari är det Le Clézio (valfri bok) som ska läsas och jag funderar på att läsa Afrikanen: porträtt av en far eller Vandrande stjärna av honom. Båda böckerna (och ett par till) verkar vara riktigt bra. Har du läst något av honom? Någon av dem jag funderar på? Vilken rekommenderar du i så fall?

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Jag läste Skattsökaren förta året http://designk.blogspot.com/2008/11/skattskaren.html

Boken var otroligt seg, mycket beroende på det väääääldigt detaljerade språket. Kommer nog inte att läsa något mer av honom.

//Kerstin

Ango sa...

Det lät ju inte så uppmuntrande ;). Böckerna låter ju intressanta när man läser baksidestexten, men är inte språket bra (eller för detaljerat) blir det ju ingen kul upplevelse. Jag var på bibblan igår och lånade "Allt är vind". Det var inte mitt förstahandsval, men det enda som fanns inne. Får se hur den är.

Kram
/Ango