söndag, januari 11, 2009

Det är slut mellan Gud och mig - Katarina Mazetti



"Första boken om Linnea, om hennes funderingar kring Pias död, sig själv och livet i största allmänhet. En mycket stark roman som berör på djupet, både lite sorglig och samtidigt hejdlöst rolig. Nominerad till Augustpriset och översatt till flera språk."

Det har blivit en hel del ungdomsböcker för mig den senaste tiden, och det här är den senaste jag läste.
Jag älskade verkligen den här boken. I sin enkelhet så berör den enormt mycket. Språket är otroligt träffande för en 16-åring, och jag kände igen mig själv från samma ålder.
En bok jag varmt rekommenderar!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Katarina Mazetti
Förlag: Alfabeta
Antal sidor: 124
Utgivningsår: 2001-05
ISBN: 9789150100396

2 kommentarer:

enAnnan sa...

Detta låter spännande och värt att kolla upp. Jag fastnar oxå i ungdomsböcker ibland. Har lånat några på bibblan nu för att få upp läslusten. :)

Ango sa...

enAnnan:
Ungdomsböcker har jag missat helt tidigare. Nu har jag hittat Mazetti och även Christina Wahldén som skrivit ett stort antal böcker (har jag upptäckt) om olika ämnen som i allra högsta grad berör ungdomar (men som är oerhört intressanta ur ett vuxenperspektiv och framför allt i ett föräldraperspektiv också). Lånade Mazettis två fortsättningar på "Det är slut mellan Gud och mig" på bibblan idag, och säkert 5 böcker av Wahldén (har läst 3 av henne tidigare).

Kram
/Ango