söndag, januari 04, 2009

Statistik, läsåret 2008

Roade mig lite med att räkna lite statistik på mitt läsår, 2008. Redan förra året när jag sammanfattade 2007 kunde jag konstatera att jag läste flest kvinnliga författare och svenska författare. Det är inget jag medvetet tänkt på, utan jag läser de böcker jag finner tilltalande.
Även under 2008 kan jag konstatera att jag läst flest böcker skrivna av kvinnor; 65 % mot 35 % av böckerna jag läste som var skrivna av män.
När det gäller nationalitet på författarna kan jag konstatera att av de böckerna jag läste var hela 72 % skrivna av svenska författare.
Flera av de böckerna jag läste var skrivna av samma författare, men det har jag inte brytt mig om när jag har räknat ut statistisken. För att nämna några av de återkommande författarna jag läste 2008 så ligger Inger Jalakas i topp. Jag läste 4 böcker av henne. Efter henne kommer Eva Swedenmark & Annica Wennström med 3 böcker plus en bok skriven av bara Wennström. Hillevi Wahl och Anna Jansson läste jag 3 böcker vardera av. Det fanns också ett helt gäng författare jag läste 2 böcker av, men de tänker jag inte nämna här.

Inga kommentarer: