lördag, januari 10, 2009

Mamma Mia

"Mamma Mia! -en magisk filmupplevelse! Denna glädjefyllda film bjuder på ABBA-låtar, ett överflöd av sång och dansnummer och en stjärnspäckad rollista. Filmen bygger på succémusikalen med samma namn där den blivande bruden Sophie (Amanda Seyfried) är på jakt efter sin pappa inför den stora dagen. Det är bara ett problem -hon vet inte vem han är. Men efter att ha tjuvläst sin mammas (Meryl Streep) dagböcker, kommer hon fram till att han är någon av hennes tre gamla pojkvänner. Hon bjuder in dem alla tre, även om hon vet att hennes mamma inte kommer att bli glad . Sophie försöker desperat att hemlighålla deras närvaro, men det dröjer inte länge förrän hemligheten avslöjas och det roliga börjar!"

Jag sällar mig till skaran av entusiaster, trots att jag var tveksam till att det här verkligen skulle kunna vara bra! Det finns egentligen inget att säga om det här. Det är otroligt bra och man blir galet glad av det här.
Musiken är fantastisk och jag imponeras av att det är skådespelarnas röster vi hör! Ja, det finns inte mer att säga, jag ger det här en stående ovation istället!!!

Betyg:
5 av 5

Filmfakta:
Regi:
Phyllida Lloyd
Skådespelare: Meryl Streep, Stellan Skarsgård, Colin Firth, Pierce Brosnan, Julie Walters m fl.
Speltid: 104 min
Åldersgräns: Barntillåten
Releasedatum (DVD): 2008-11-26

1 kommentar:

Anonym sa...

Även jag såg denna filmen för ett tag sedan. Det är en film som man blir sprudlande glad när man ser. Det spritter i benen och man kan absolut inte låta bli att sjunga med i låtarna. Alla skådisarna gör riktigt bra sånprestationer....speciellt imponerad blir jag av maryl Streep som faktiskt gör alla sångnummer utan playback.
.....Lena