fredag, april 10, 2020

Nazibruden: en sann historia - Jessika Devert

"Anna-Lena var trött på att flacka runt och hade äntligen hittat hem. Hon hade träffat Erik, som fick henne att skratta, leva och tro på kärleken igen. Att han var nazist och sångare i ett vit makt-band betydde ingenting. Men då visste hon inte att han skulle föra henne in i en ny värld, långt från både henne själv och hennes vänner. I Nazibruden berättar Anna-Lena Joners Larsson berättelsen om sitt liv som nazist. Men också om hur hennes barn gav henne en ny syn på livet - och den svåra vägen ut ur rörelsen. En stark, gripande och högaktuell berättelse om en mörk del av vårt samhälle."

Under min tonårstid (-80-talet) stötte jag ofta på nynazister och förundrades ofta över hur otroligt inskränkta och korkade dessa människor verkade vara.  Jag hade även en jobbarkompis som på fritiden var nynazist. Honom brukade jag fråga om åsikterna, varför de gjorde si och varför de gjorde så. Jag fick aldrig några vettiga svar, varför mina åsikter om dessa människor förblev desamma.
I den här boken berättar Anna-Lena om hur hon sveptes in i hela livsstilen som nynazist och rasist.
Innan hon träffade Erik, den man som var sångare i ett vit makt-band, hade Anna-Lena väldigt normala och sunda åsikter. Sakta men säkert sveptes hon med i de radikala åsikter som Erik och hans kompisar hade. Åsikter som Anna-Lena aldrig riktigt kunde stå för eftersom hon inte vågade visa sin familj att hon hade de åsikterna. Detta verkar vara vanligt, att man har åsikter som man inte vågar stå för. Inte vågar ta fighten mot andra.
Tidvis blev jag riktigt arg över de åsikter som Anna-Lena spred, men fick tala om för mig själv att det faktiskt var då och inte nu, eftersom hon har lämnat detta bakom sig, och "kommit ut" på den soliga sidan igen.


Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Jessika Devert
Förlag: Harper Collins Nordic
Utgivningsår: 2017-04-13
Antal sidor: 336
ISBN: 9789150922752

Inga kommentarer: