lördag, maj 02, 2020

Råttkungen - Pascal Engman

"En ung kvinna hittas död i sin lägenhet i Täby, norr om Stockholm. Hon är knivhuggen över tjugo gånger i bålen. Polisinspektör Vanessa Frank tar sig an utredningen med en gäckande känsla av att det är något avgörande som inte stämmer.  
I svallvågorna av feminismens framgångar breder ett digitalt nätverk av kvinnohatare ut sig. De kallar sig Incels, får sin livsluft i internets mörkaste vrår och förenas i sin vilja att söka upprättelse från de kvinnor som aldrig mött deras blickar. När idé ska omvandlas till handling står många liv på spel." 

Jag hade turen att vinna den här boken i en utlottning. Jag har inte läst något av Pascal Engman tidigare, så det här var en positiv överraskning.
Efter att jag var nära att gå in i väggen för några år sedan, har jag haft svårt att läsa böcker. Har inte kunnat koncentrera mig, och därför inte kommit in i böckerna.
Så fick jag den här boken i mina händer och jag tänkte att jag skulle ge den en chans i alla fall. Jag var osäker på om jag skulle orka läsa boken, för den var ju "tjock". Det tog inte många sidor innan jag var fast i boken! Och det tog inte många dagar innan jag hade läst ut boken! Äntligen har jag kunnat läsa en hel "tjock" bok, utan att tappa koncentrationen. Det säger väl en hel del om hur otroligt bra den här boken är?!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Pascal Engman
Förlag: Bookmark förlag
Antal sidor: 427
Utgivningsår: 2020-03-15
ISBN: 9789189007765

Inga kommentarer: