fredag, maj 01, 2020

I huvudet på en normalstörd - Pär Johansson

"Det börjar med att Pär Johansson får jobb på den kommunala omsorgen i Hudiksvall. När han upptäcker att de funktionshindrade skickas på kurser för att lära sig knyta skorna blir han frustrerad. Nog borde de få använda sin tid till något vettigare. Han köper skor med kardborrband och föreslår att de ska få börja spela teater i stället. Resten är en svensk framgångssaga. Glada Hudik-teatern har berört alla - från publiken på Cirkus i Stockholm till Broadway i New York.
Pär Johansson delar med sig av de erfarenheter som åren med de utvecklingsstörda har gett honom, och förklarar varför han själv kallar sig normalstörd. Han berättar om avgörande händelser i sitt eget liv och får oss att se på oss själva och våra medmänniskor med nya ögon.
Medlemmarna i Glada Hudik-teatern lär Pär vad det innebär att vara människa. I mötet med dem ser han att det går att umgås utan att ta på sig en mask, det går att mötas trots att man kommer från olika bakgrund med olika förutsättningar, och det går att göra det som andra säger är omöjligt. Det har de bevisat varje dag i femton år."

Pär Johansson är min stora idol! Hans driv och syn på människor imponerar stort på mig. Hade det funnits fler personer som honom, som vågat kämpa lika mycket för det de tror på, hade världen varit så mycket finare. Jag önskar att jag själv hade orken att kreativiteten till att kämpa som han gör och har gjort.
Jag är uppväxt med en moster med utvecklingsstörning. Hon bodde med oss i alla år, tills jag flyttade hemifrån. När jag träffade min man fick jag en bonusson med utvecklingsstörning och CP-skada. För mig är det inget konstigt, bara individer med olika behov, precis som alla oss andra. Den stora skillnaden är att de inte håller på med några falska intentioner eller känslor. Är de glada, märks det, är de arga märks det. Inget knussel eller någon inställsamhet!

Pär beskriver deltagarna i ensamblen, och jag fylls av värme när han beskriver varje person, fylls av kärlek. Och så blir det en del fnissande när Pär berättar historier som förmodligen inte var särskilt roliga när de hände. När Mats inte alls tyckte att det var så bråttom, han skulle ju äta upp sin smörgås först. Publiken fick väl vänta på honom!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Pär Johansson
Förlag: Lind Co Förlag
Uppläsare: Matias Holm
Utgivningsår: 2020-04-20
Speltid: 6 h 59 min
ISBN: 9789179031268

Inga kommentarer: