lördag, oktober 25, 2008

Bär ditt barn som sista droppen vatten - Björn Ranelid

"Helt när kusten vid Haväng ligger ungdomshemmet Lövlunden. Föreståndaren Axel Molin, som tidigare arbetat som fängelsekurator, tar här sedan några år emot ungdomar som farit illa i livet och saknar ett hem. De får skolundervisning och dessutom praktik hos bönder och företagare i trakten. Friheten är förhållandevis stor, men ungdomarna känner ansvar och uppskattas av människorna runt omkring.Axel Molin har arbetat hårt och målmedvetet för att övertyga berörda myndigheter om sitt projekt. Men den dag två av hemmets ungdomar, Fabian och Matilda, omkommer i en olycka med en stulen bil och bilens ägare, en respekterad lantbrukare, hittas knivmördad, förändras allt."

Jag har dragit mig för att läsa den här boken, men så tog jag "mod" till mig efter att ha hört någon annan läsa den just nu.
Jag gav upp boken ganska snabbt. Vackert språk brukar jag gilla, men det här... Det här är bara högtravande och kan inte beröra mig. Tidvis måste jag läsa om meningarna för att ens förstå vad han menar. Med detta språk kom flertalet syftningsfel, vilket irriterade mig otroligt mycket... Nej, inget jag rekommenderar, och jag kommer inte läsa Ranelid något mer.

Betyg:
- av 5

Bokfakta:
Författare: Björn Ranelid
Förlag: Månpocket
Utgivningår: 2004
ISBN: 9789179532260

Inga kommentarer: