lördag, oktober 11, 2008

Utmanad

I amorosos blogg ställer hon två frågor:

* Vad består er boksamling av och hur fungerar det att kompromissa ?
* Finns det någon strategi i hur ni bygger upp er boksamling och har den ändrats utmed åren?

För min del är svaren på frågorna väldigt enkla:
Min boksamling består av idel olästa böcker (hela bokhyllan full). De böcker som faktiskt är lästa och som får stanna kvar i min bokhylla är ett fåtal böcker jag tyckt varit väldigt bra. I stort sett är det bara böcker som fått mig att skratta...Hillvi Wahls böcker är de enda för tillfället. Och så är det "självförverkligande-böcker" som jag tycker är tänkvärda (det betyder att det bara är Kay Pollack och Sandra Ehdin där). Dessa böcker är såna jag kan tänka mig att läsa igen och igen.
Matböcker av olika slag flyttar nästan aldrig, utan de finns som en inspirationskälla i min bokhylla. Även faktaböcker får stanna kvar eftersom det är "nyttoböcker". Skönlitterära böcker åker ut så fort jag har läst färdigt dem. Jag har ingen längtan att läsa om dem igen. Har jag läst dem en gång vet jag ju vad som händer, och då är det inget spännande. Dessutom finns det så många bra böcker som väntar "där ute" att jag inte har "tid" att läsa en bok flera gånger.
Ja, min man då? undrar ni säkert. Enkelt; han är så enkel i sin läsning att det inte ens är tal om att spara hans litteratur i bokhyllan. Knasen är idolen, och där köper jag visserligen samlarböcker (tjocka saker med ett par års tidningsstrippar i varje). De är inbundna och kan stå i bokhyllan, alla andra Knasentidningar ligger i kartonger (fy, den som vågar kasta en Knasentidning). Läser han böcker är det Bill & Ben... Inte heller det är något som samlas i bokhyllan, så mina bokval är de som får stå i bokhyllan.

Jag gissar att min strategi att bygga upp min boksamling är att jag bara sparar sånt som kan komma till nytta vid ett senare tillfälle.
Innan mitt stora bokuppehåll (=när jag blev sambo och började bilda familj) på sisådär 6 år köpte jag en del böcker (inte lika mycket som numera). Då köpte jag bara inbundet, och alla böcker sparades. Nu köper jag sällan, sällan inbundna böcker (nya, alltså, begagnade inbundna blir det ju såklart), utan mest pocket och de känns inte så lockande att spara. Dessutom ger jag gärna bort för att någon annan ska ha chansen att få njuta (eller förfäras) av de läsupplevelser jag har haft.

Hur ser det ut hos dig/er?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Högar av naturfotoböcker: sparas för evigt och bläddras om och om.
Romaner: en del vårdas ömt, en del åker ut ibland efter 10 sidor.
Fakta: gallras ibland eller går till nästa läsare.
Köps: efter strålande recensioner eller smyglästa första fem sidor vilket kan bli fel.
Vissa som berört extra: läggs ut på min blogg.
elina
blogg.iniskogen.se

Amoroso sa...

Vad spännande det är att läsa era inlägg!!