torsdag, oktober 16, 2008

Från fuskmamma till supermamma - Hillevi Wahl

"Att bli mamma är visserligen en stor grej - men att börja jobba igen, efter att man äntligen vant sig vid sitt nya liv, är inte att leka med det heller!
"Modern är tillbaka i arbetslivet. Redan efter två timmar går hon in i väggen." skriver Hillevi Wahl. Och det är inte att undra på - vattenkokaren är nämligen trasig! Hur ska hon kunna jobba utan kaffe?
Hon beskriver undrande blickar från kollegor när hon jollrar med sin älskade son i telefonen, lättskrämda tidningsbud som inte förstår att mammor som ska sluta amma ibland behöver sova på hallmattan och andra hjältemammor som inser vikten av att i ett tidigt skede kräva relevanta besked av personalen på barnens blivande dagis: "Och vad har ni för genusplan?".
Vidare berättar hon om den stora separationsångesten - kommer barnet verkligen att överleva utan henne på armlängds avstånd? Kommer hon att överleva? En stor tröst är när det visar sig att barnets pappa glömmer både extrablöjor och solmössa på promenaden. Han är ju jätteklantig! En riktig fuskpappa! Vilket gör att modern, å sin sida, framstår som den Supermammma hon numera är."

Nu har jag, tyvärr, läst alla Hillevi Wahls böcker. Tyvärr är för att om jag har läst alla, så har jag ju inga att se fram emot. Självklart läser jag om en hel del av krönikorna, jag tröttnar aldrig på dem, men det är alltid roligt med nya.
Den här boken är lika träffsäker och rolig som alla andra. Känner så väl igen mig i den nyblivna mamman och i mamman som så gärna vill ha syskon till barnet osv.
Nu när Hillevi Wahl har fått sitt tredje barn, "Lykkeliten", så hoppas jag att jag snart kan få skratta igenkännande åt livet som trebarnsmor.

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare:
Hillevi Wahl
Förlag: Prisma
Utgivningsår: 2005-08
Antal sidor: 208
ISBN: 9789151844985

Inga kommentarer: