torsdag, februari 19, 2009

Bakom dolda galler- Hameeda Lahko

"När Hameeda Lakho var fyra år tvingades hon lämna sitt fattiga men trygga hem i Pakistan för att tillsammans med sin mor och sina syskon flytta till sin far i Holland. Fadern visade sig vara bigamist och misshandlade barnen både fysiskt och psykiskt. Han skickade tillbaka deras mor till Pakistan, men ljög för barnen och sa att hon dött i en bilolycka. De rymde hemifrån gång på gång och bodde tidvis i fängelse, tidvis på barnhem eller på gatan.
Många år senare fick Hameeda veta att modern fortfarande var i livet och de kunde äntligen återförenas.
Hameeda Lakho, som nu själv är mor, berättar gripande om hur det var att växa upp mitt emellan två kulturer, om separationen från modern, åren av övergrepp och om hur hon långt senare stämde sin egen far för alla år av lidande och våld."

Den här boken skildrar sorgen ett barn känner efter att bli sviken, gång på gång av den person den litar mest på; en förälder. Vi ser kulturkrockar och hur barn som utestängs från det som en gång var naturligt bryts ner för att sedan sättas ihop till något helt annat än vad den från början var.
Läsvärt på temat "elände".

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Hameeda Lahko
Förlag: Wahlström & Widstrand
Antal sidor: 228
Utgivningsår: 2001-08
ISBN: 9789146181675

2 kommentarer:

Barbro sa...

Jag ska lägga den boken på minnet -
en bok som jag säkert skulle tycka om att läsa.
Hade jag bara tid och möjlighet så....
men det är så mycket som händer här, det mesta positivt och det är ju bra.

Ango sa...

Skogs trollet:
Vad roligt att allt bara rullar på. Jag väntar på att få hem din bok, som är beställd nu (till slut), så jag kan börja läsa den! Du får göra som jag gör när jag inte hinner läsa; passa på under toabesöken ;).

Kram
/Ango