söndag, februari 01, 2009

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten - Mark Haddon

"Den besynnerliga händelsen handlar om en pojke med Aspergers syndrom. Han kan alla världens länder och deras huvudstäder utantill, han kan dessutom alla primtal upp till 7057. Men det han inte förstår sig på är människor, och deras ibland tvetydiga känslor. Här berättar Christopher själv om hur han i sin idol Sherlock Holmes fotspår försöker ta reda på vem som har dödat grannfruns hund. Han har att brottas med inte bara sin egen oförståelse inför den kaotiska omvärlden utan också omvärldens oförmåga att förstå honom. Och i mordgåtan ligger lögner begravda som hotar omkullkasta hela hans tillvaro."

Det här är en märklig, men så otroligt bra bok. Allt är ur en autistisk persons synvinkel, och det blir så djupt, så enkelt, så märkligt, så häftigt.
Som blivande beteendevetare kan jag inte låta bli att "analysera" personen Christopher och personerna i hans omgivning, då detta ligger inom mitt intresseområde.
Alla mattetal fascinerade mig också, och det som fascinerade mig allra, allra mest var att jag förstod en hel del av dem...
Ska du läsa en "udda" bok, så läs den här. Den är verkligen superbra, även om den låter precis så märklig som den faktiskt är.
Du kan lyssna (och titta) på ett litet utdrag ur boken (på engelska) här: Den besynnerliga händelsen med hunden om natten.

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare:
Mark Haddon
Förlag: Wahlström & Widstrand
Antal sidor: 228
Utgivningsår: 2003-12
ISBN: 9789146204695
Skicka en kommentar