söndag, februari 01, 2009

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten - Mark Haddon

"Den besynnerliga händelsen handlar om en pojke med Aspergers syndrom. Han kan alla världens länder och deras huvudstäder utantill, han kan dessutom alla primtal upp till 7057. Men det han inte förstår sig på är människor, och deras ibland tvetydiga känslor. Här berättar Christopher själv om hur han i sin idol Sherlock Holmes fotspår försöker ta reda på vem som har dödat grannfruns hund. Han har att brottas med inte bara sin egen oförståelse inför den kaotiska omvärlden utan också omvärldens oförmåga att förstå honom. Och i mordgåtan ligger lögner begravda som hotar omkullkasta hela hans tillvaro."

Det här är en märklig, men så otroligt bra bok. Allt är ur en autistisk persons synvinkel, och det blir så djupt, så enkelt, så märkligt, så häftigt.
Som blivande beteendevetare kan jag inte låta bli att "analysera" personen Christopher och personerna i hans omgivning, då detta ligger inom mitt intresseområde.
Alla mattetal fascinerade mig också, och det som fascinerade mig allra, allra mest var att jag förstod en hel del av dem...
Ska du läsa en "udda" bok, så läs den här. Den är verkligen superbra, även om den låter precis så märklig som den faktiskt är.
Du kan lyssna (och titta) på ett litet utdrag ur boken (på engelska) här: Den besynnerliga händelsen med hunden om natten.

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare:
Mark Haddon
Förlag: Wahlström & Widstrand
Antal sidor: 228
Utgivningsår: 2003-12
ISBN: 9789146204695

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker också att den var jättebra! :)

Anonym sa...

En underbar bok. Vi verkar ha samma smak du och jag. Tänkte tipsa dig om en bok jag gillar skarpt, nämligen:

En tur med Cadillac
av Raili Syvänen

som någon här på nätet sade om den:
"Varje ord är vägt på guldvåg"/Per

Ango sa...

Linnea:
Det är en fantastisk bok. Den är djup, men enkel, filosofisk men ändå vardaglig. En av de bästa böckerna jag läst faktiskt!

Per:
Vad roligt att vi har lika smak. "En tur med Cadillac" är en bok som finns på min "att läsa-lista". Snubblade över beskrivningen av den (på bok.nu tror jag) och fastnade.

Kram
/Ango

Anonym sa...

Jag gav den en 4:a på min bok- & filmsida. Lite trist att jag personligen inte kan relatera särskilt väl till killen, trots att jag är en asperger-tjej (yup, det kan man väl inte tro! Eller det kanske man kan... heh Skryter iaf inte med det.) Har träffat en del tonårskillar med AS och de är rätt så underliga - så boken är ganska pricksäker.

Ango sa...

Lotta:
Vad spännande att höra någon som själv har AS som lät boken. Med tanke på att den är fiktiv så känns det som att den kanske inte skulle vara så trovärdig.
Det finns ju olika grader av autism, och den som beskrivs i boken är ganska grav. Jag känner en kille med AS och på honom märker man inte alls så mycket (han var väl 16 år när jag lärde känna honom, dvs i ungefär samma ålder som Christopher i boken). Det är väl hans frågande uttryck mest när man säger någon metafor t ex, som märks.
Kul att du också gillade boken!

Kram
/Ango

görel sa...

Den här boken tyckte jag också mycket om. Den känns väldigt pricksäker, i alla fall enligt min inte så väldigt omfattande erfarenhet av personer med AS.

Ango sa...

görel:
Visst känns den pricksäker?! Jag var tvungen att kolla upp författaren (jag hade aldrig hört talas om honom innan) för att se om han hade AS själv, men det hade han ju inte. Grundlig research måste han ha gjort ;).

Kram
/Ango