lördag, mars 28, 2009

Anna, min älskade - Magnus Utvik

"Det är sommar och solen steker över Stockholm. I Midsommarkransen sitter Marcus och Anna i sin lägenhet med persiennerna neddragna. De har just fått veta att Anna har cancer. Livmoderhalscancer. En cancerform där dödligheten är en på tre. Kommer Anna att dö, tjugonio år gammal?

Anna, min älskade är en drabbande och sorglig berättelse- byggd på egna erfarenheter- om ett ungt pars kamp mot cancer och barnlöshet. Men mest av allt är det en bok som skänker både hopp och tröst och som aldrig tillåter oss att tvivla på kärleken."

Den här boken "snubblade" jag över av en slump, och tyckte att den verkade vara väldigt bra. Magnus Utvik var ett helt okänt namn för mig, men jag är väldigt, väldigt glad att jag köpte den här boken.
Utviks språk är underbart. Så vardagligt och lättläst, men ändå så målande. Boken är skönlitterär, men baseras på Magnus och hans fru Hannas kamp mot livmodercancern som Hanna drabbats av.
Det jag verkligen gillar i boken är att Magnus skriver så rakt. Han skriver om sin/Markus sorg, en sorg som inte riktigt räknas i sammanhanget. Han skriver om de tankar som florerar i hans huvud. Tankar om hur han själv ska klara sig, hur han ska orka, hur han ska kunna förlika sig med det som händer.
När något sådant här tragiskt händer i en familj, glöms ofta partnern bort, trots att denne också upplever en sorg och genomgår en traumatisk upplevelse. Här får man en inblick i den sorg som även den som inte genomgår en cancerbehandling drabbas av.
Ett extra plus för omslaget som jag tycker är underbart. Så rent och vackert!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Magnus Utvik
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 224
Utgivningsår: 2006-01
ISBN: 9789170013317

2 kommentarer:

Bim HD sa...

Har inte läst boken, dock lyssnat på den som ljudbok. Hm, undrar om han själv inte läser den? minns inte helt klart...
Magnus brukar delge böcker i någon tv-soffa/stol... Tror det är SVT dock...
Må så grankott...

Boktokig sa...

Åh, den här har jag också läst! Jag tyckte också mycket om boken!

Tack för alla dina inlägg!!!!!!!! Jag har varit lite dålig på att kommentera pga sömnbrist och så var brorsan på besök. Första gången sedan vi flyttade till det här huset för 2 år sedan!

Vad tidigt du började läsa! Härligt!