torsdag, mars 12, 2009

Silke - Alessandro Baricco

"Trots att hans far tänkt sig en lysande militär karriär för hans del, hade Hervé Joncour till slut kommit att tjäna sitt uppehälle genom ett ovanligt yrke som, ironiskt nog, hade något så mjukt och behagligt över sig att dess kvinnliga framtoning inte helt gick att dölja. För att tjäna sitt uppehälle handlade Hervé Joncour med silkesmaskar. Det var 1861. Flaubert höll på att skriva Salammbô, elektrisk belysning var fortfarande bara en hypotes, och på andra sidan havet var Abraham Lincoln i full färd med att utkämpa ett krig han aldrig skulle få uppleva slutet på. Hervé Joncour var 32 år. Han köpte och sålde. Silkesmaskar.

Hervé Joncours yrke för honom till Japan - landet vid världens ände - och inom honom föds en obestämbar längtan."

Den här boken stötte jag på hos Boktokig, och eftersom hon pratade sig varm om boken, utan att avslöja något, så var jag såklart tvungen att traska iväg till biblioteket och låna den här och en bok till av samma författare.
Jag är inte lika lyrisk som Boktokig, men jag håller med om att det här är en mycket speciell liten bok. Liten är just vad den är nämligen. Det är litet format och endast 120 sidor text...men dessa sidor är fyllda av ett vackert språk och en intressant handling. Mycket speciell liten bok!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Alessandro Baricco
Förlag: Albert Bonniers förlag AB
Antal sidor: 120
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9789100108403

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Synd att du inte tyckte om den lika mycket som mig! Men ibland är det olika. Fast du tyckte i alla fall inte att den var dålig i alla fall och den var ju tunn! ;)

Ango sa...

Eva:
Precis; jag tyckte ju att boken var helt ok, och den var ju som sagt väldigt liten och tunn så det var ju inget som var "jobbigt" att kämpa sig igenom. Dessutom var bokens handling väldigt speciell, vilket höll intresset uppe.

Kram
/Ango