onsdag, mars 25, 2009

Sekten - Jan-Sverre Syvertsen

"En ung kvinna har blivit mördad och hennes lik uppbränt. Kvinnans bästa ­väninna är den som hittar henne död i skogen. De tillhör båda en kristen sekt som till omgivningens irritation har bosatt sig intill ett villa­område i den lilla norska staden Ski.
Mordet på den 18-åriga Tina är fyllt av symboler och ledtrådar, ­nästan som taget ur en bok om profilering och rättspsykologi. För psykologen Sander Mørk och polisen Lisa Lunde blir den stora frågan: Är mördaren en impulsiv galning ­eller en rationell, iskallt planerande mördare?

När ytterligare ett lik upptäcks, upphängt i ett träd, på samma ställe som Tina hittades, så står det klart att mördaren arbetar mycket medvetet.

Sekten är den tredje boken om Sander Mørk, psyko­logen och finsmakaren som uppskattar god mat, dyra viner och snygg design."

Den här boken har jag fått som recensionsexemplar från Piratförlaget, och jag tyckte boken lät väldigt intressant.
Jag har inte läst något av Syvertsen tidigare, men tyvärr kommer det kanske inte bli mer än den här boken heller.
Jag kommer aldrig in i boken, har svårt att hänga med på grund av ointresse, och tycker att det inte händer så mycket som tilltalar mig. Jag trodde att det skulle vara en psykologisk thriller, men det var mest psykologisk påfrestande då det inte alls kändes spännande...tyvärr. Jag ville gilla boken, men det gick inte. Jag gillar omslaget i alla fall!

Betyg:
2 av 5

Bokfakta:
Författare: Jan-Sverre Syvertsen
Förlag: Piratförlaget
Antal sidor: 270
Utgivningsår: 2009-03-25
ISBN: 9789164202772

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, dock låter den intressant... och just i Ski också - inte SÅ långt härifrån :D Känner tom folk där - kanske något att läsa ändå bara för att se om man känner igen sig? Mord brukar ju alltid gå hem, om man säger så :D
Må så grankott...
(härligt få recensionsex ;))
WV säger - ressol - tro jag håller med ;)

Amy sa...

Den lät intressant. =)
Jag har läst på ganska många bloggar nu om recensionsex. Hur lyckas ni få dem??

Kramar

Ango sa...

Amy:
Jag mailar olika förlag och frågar om de lämnar ut recensionsexemplar. De flesta gör det.
Ofta kan du också gå in på förlagens hemsida och under rubriken "Press" på deras sidor kan man läsa om hur man beställer recensionsexemplar. På Piratförlaget (http://www.piratforlaget.se) kan du kryssa i vilka ex du vill beställa. På Kabusa böcker har man tidigare kontaktat bokbloggare själva, men i år får man själv be om recensionsböcker, och tydligen ger man endast till dem som ligger på topp 50 på Bloggtoppen (tur att jag brukar finnas med där då ;)) i kategorin litteratur.

Kram
/Ango

enAnnan sa...

Tråkigt.
Men man kan ju inte gilla alla böcker heller så...

Kramar

Boktokig Eva Boström sa...

Mm, det är synd.