tisdag, mars 03, 2009

Blindträff - Cloë Rayban

"Det är lördag kväll och Marie sitter ensam hemma framför teven. Less? Det är årets underdrift. När telefonen plötsligt ringer visar det sig vara en kille på andra sidan. En trevlig kille. Kanske kan det här bli hennes livs felringning?

Den brittiska författaren Chloë Rayban skriver roligt, samtida och i högt tempo för tjejer i tonåren. Blindträff berättar med hög igenkänningsfaktor om femtonåriga Marie, som lär känna en kille innan hon träffat honom ansikte mot ansikte."

Den här boken har jag fått som recensionsexemplar från Argasso förlag. Det är en ungdomsbok som rekommenderas från 13 år, men precis som med Hemlös, från samma förlag, så tror jag att ungdomar i 13-årsåldern vill läsa mer avancerade böcker än det här. Åtminstone ville jag det i den åldern. Den här boken skulle jag säkert gillat när jag var i 10-11-årsåldern.
Om man ser handlingen som rent fiktiv så är den väldigt mysig, och lycklig. Om man ser boken som ett budskap till läsaren så tycker jag boken är ganska snedvriden och förskönar verkligheten. Jag kan bara hoppas att de ungdomar som läser boken inser och förstår att den som ringer fel verkligen KAN vara precis vem som helst, och att man tänker sig för mer än en gång innan man går med på att träffa personen i verkligheten...

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Cloë Rayban
Förlag: Argasso Förlag
Antal sidor: 93
Utgivningsår: 2009-01-26
ISBN: 9185071623

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med dej, hoppas innerligt att de förstår att ta någon med sig ifall de går på date med någon okänd.

BTW! Håll utkik i brevlådan imorron eller torsdag. ;)