tisdag, mars 10, 2009

Låt den rätte komma in

"Oskar är 12 år och mobbad. Hans sadistiska klasskamrater Conny, Martin och Andreas passerar alla gränser i pennalismen. Oskar fantiserar om hämnd, om att ge igen. Om att vara stark, om att våga.

Då står plötsligt en flicka i klätterställningen. En flicka i hans egen ålder som han aldrig sett förut. Hon heter Eli och är en motsägelsefull uppenbarelse ? hennes kloka blick, hennes märkliga doft, att hon är så tunt klädd, så vanvårdad och mager och ändå så vacker. Men det är inte okomplicerat, Eli är inte som andra - hon kan inte vistas i solljus, hon äter inte mat och för att komma in i ett rum behöver hon bli inbjuden. Hon måste dricka människors blod för att leva. Hon är vampyr.

LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN är en både våldsam och mycket romantisk historia som utspelar sig i Stockholmsförorten Blackeberg år 1982. Filmen är regisserad av Tomas Alfredson som tidigare regisserat bland annat "Fyra nyanser av brunt" och "Bert - den siste oskulden"."

Den här filmen har jag längtat efter att se. Den har vunnit ett antal (5) Guldbaggar och fått stor massmedial uppmärksamhet. Kanske hade jag förväntningarna lite högt uppskruvade, jag vet inte, men det här är bland det sämsta jag någonsin har sett. Jag tycker skådespeleriet är riktigt, riktigt usel tidvis (tidvis är det bra). Storyn är trist, allt är grått och intetsägande.
Nej, det här gillade jag inte, och jag tänker inte ödsla min tid på att läsa boken heller...tyvärr.


Betyg:
1 av 5

Filmfakta:
Regissör: Tomas Alfredson
Skådespelare: Lina Leandersson, Per Ragnar, Ika Nord, Kare Hedebrant, Peter Carlsberg
Speltid: 1 h 49 min
Releasedatum: 2009-03-04

7 kommentarer:

MiaMaria sa...

Jag läste boken innan jag såg filmen och tyckte väl som du om filmen. Boken däremot tyckte jag var riktigt bra. I filmen får man ju knappt veta vad personerna heter och vilket förhållande de har till varandra. Läs boken så kanske du blir positivt överraskad :)

Fia sa...

Jag håller med dig jag. Har inte sett filmen men behöver inte göra det, boken var uuurkass!

Anonym sa...

Jag tyckte boken om boken, men nu vågar jag inte se filmen. Jag har en känsla av att jag kanske blir besviken.

Anonym sa...

Jag och en kompis var på bio och såg filmen, och vi tyckte att den var okej...MEN... Det var mer snorig unge än läskig vampyrfilm och det kändes som om Alfredsson ville få med lite av allt och överarbetade filmen. För vi saknade förklaringar till mycket, som Virginjas insjuknande, och varför det går som det går, och framför allt till slutscenen...

februaribarn sa...

Oh,jag som älskar den! Fullkomligt älskar! Även om jag gärna hade sett ett högre tempo i filmen. Boken är dock bättre, men riktigt ruskig och inget att rekommendera om man inte gillar skräck.

Anonym sa...

Jag gillade varken boken eller filmen (länkarna är till respektive recension) men jag tyckte de var dåliga på helt olika sätt. När jag läste boken såg jag filmpotential i den, men även det sabbas tyvärr. Märkligt att den blivit så populär ändå.

Anonym sa...

Filmen var apdålig, men boken var riktigt bra! :)

Kram / Lotta