onsdag, mars 11, 2009

Dubbla slag - Malin Persson Giolito

"Det fanns en tid då Hanna inte behövde anstränga sig, när hon var en uppåtgående stjärna, en ung lovande advokat med toppbetyg från alla skolor och universitet. Drömjobbet fick hon utan att ens söka
det. Då gick karriären som på räls och hon kunde njuta av utsikten från sitt stora tjusiga kontor. Men det tog slut, någonstans i samband med att hon fick barn.

Bara en enda stund mamma, säger hennes yngsta dotter när hon lämnar henne på dagis, men sådana stunder har inte Hanna. Hon har fullt upp med att hinna med sin äldsta dotters skoluppvisning, begära uppskov i sina domstolsprocesser och någon gång gå till mödravårdscentralen. Visst försöker hon ställa upp, alla tider på dygnet, ändå sitter hon nu på sitt lilla kontor med sin stora mage och funderar på om hon verkligen behövs på byrån?

Men John, den excentriske delägaren, tycks trots allt behöva henne och verkar känna att hon är den enda han kan lita på. Frågan är om hon kan lita på honom? När John plötsligt blir sjukskriven och ber Hanna att ta hand om en akt med viktiga papper åt honom förstår hon att allt kanske inte går rätt till."

Den här boken fick jag som recensionsexemplar från Piratförlaget och jag var riktigt nyfiken på denna debutant som fått många hejarop för den här boken.
Jag måste säga att jag sällar mig till skaran av påhejare, och som hoppas att Persson Giolito fortsätter att skriva.
Boken är lättläst, med en stor portion igenkänning (i alla fall om man är kvinna med barn, hem och man) som fick mig att le en hel del mer än en gång. Frustrationen som Hanna i boken känner kommer nog de flesta kvinnor att känna igen. Boken speglar det som får de flesta kvinnor att ha riktigt dåligt samvete; hur man gör karriär utan att göra minsta avkall på familjen. Det är en ekvation som är näst intill omöjlig att lösa, även i böckernas värld.
Ett mycket stark debut, som definitivt ger mersmak!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Malin Persson Giolito
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: 209-02-18
ISBN: 9789186067380

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad roligt att höra! Tack snälla du. Jag länkar genast till recensionen på min blogg!

http://www.piratforlaget.se/forfattare/malin-persson-giolito-/blogg

Kashaya sa...

Åh tyckte den boken var så bra. Läste den i somras (också recensionsex.).=)