söndag, mars 22, 2009

Innan jag dör - Jenny Downham

"Sextonåriga Tessa har leukemi och vet att hon ska dö. Vad ska hon göra under de månader hon har kvar? Hon har ju så mycket som hon inte har hunnit med. Så hon gör upp en lista över saker hon vill göra och uppleva innan hon dör. Högs upp på listan står att bli tillsammans med en kille.

Innan jag dör är fylld av livskänsla. Den handlar om att ta farväl av livet men också att leva det fullt ut. Jenny Downham skildrar i sin uppmärksammade debutroman utan sentimentalitet och med absolut närvaro Tessas sista månader i livet. Det är en stark roman som inte lämnar någon oberörd."

Den här boken har hyllats av såväl kritiker som bloggare, och jag var väl lite tveksam till den först. Boken är bra, det är den. Man får en inblick i hur livet kan vara och hur tankarna kan gå när man vet att man snart ska dö.
Det är inte bara Tessas tankar och liv som påverkas av sjukdomen och det faktum att hon ska dö snart, utan även föräldrarna, Cal (lillebrorsan), kompisar och den stora kärleken som påverkas. Alla påverkas inte till det negativa, utan påminns istället om hur viktigt det är att leva, att faktiskt göra det man tror och hoppas på, och det budskapet gillar jag. Boken är sorglig, visst, men den är också väldigt positiv, och det går att le en hel del åt Tessa och hennes lista med saker hon vill hinna med innan hon dör (vad skulle jag själv skriva på den listan, om jag visste att jag ska dö snart?).

Absolut läsvärt. Passar utmärkt till ungdomar och vuxna.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Jenny Downham
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 320
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789186067144

4 kommentarer:

Amy sa...

Jag läste boken nyligen och tyckte ungefär detsamma som du, men kunde samtidigt irritera mig på Tessa ibland!

enAnnan sa...

Hej vännen!

Jag fick min vinst med posten idag. Tack :)

Idag ska jag dock påbörja Läckbergs Sjöjungfrun som jag ännu inte läst, den senaste i serien om Patrik o Erika.

Kramar

Amy sa...

Hej hej!!

Fick min vinst i posten idag! Tack än en gång! =)

Boktokig Eva Boström sa...

Javisst är denbra!

Tack för tipset om böckerna om "La Stella". De måste jag verkligen kolla in!!! Låter som härliga böcker!!!

Angående böcker och bokhyllor så hoppas jag att en dag bli mer som dig. Inte ha en massa lästa böcker i bokhyllorna!!! Några få speciella vil jag dock ha kvar men inte alls samma mängd som idag!!!