söndag, mars 01, 2009

Patrik 1,5

"Göran och Sven har blivit godkända för adoption. Problemet är att det saknas givarländer som accepterar homosexuella föräldrar. En dag öppnar sig en möjlighet att få adoptera ett svenskt föräldralöst barn,"Patrik 1,5", men när Patrik anländer visar han sig vara någon annan än de trott. Ett kommatecken har hamnat fel i byråkratin och in kliver en femtonårig homofob med kriminellt förflutet."

Det här gillar jag! Filmen är en varm kärleksförklaring, och jag imponeras enormt mycket av skådespelarinsatserna.
Filmen skickar en känga åt "de perfekta familjerna", liksom åt kärnfamiljerna, vilket fick mig att skratta en del.
Strulkillen visar sig vara en alldeles underbar kille, bara han fick rätt sorts uppmärksamhet...precis så som det är i verkligheten. Det finns egentligen inga bråkiga barn bara såna som söker uppmärksamhet, kärlek och närhet. Precis det som förmedlas i den här filmen.
Ella Lemhagen har regisserat och hon har imponerat på mig tidigare genom t ex Tur & Retur.


Betyg:
5 av 5

Filmfakta:
Regi: Ella Lemhagen
Speltid: 1h 42m
Skådespelare: Tom Ljungman, Gustaf Skarsgård, Torkel Petersson, m.fl.
DVD-premiär: 2009-02-25

1 kommentar:

enAnnan sa...

Jag såg den oxå i veckan och gillade den mycket. :)
Men den var bra tragisk mitt i all komik oxå.

Jag är så dålig på att blogga om filmer, gör det i stort sett aldrig numer...

Kramar